«Ἐν τῷ κόσμῳ θλῖψιν ἕξετε· ἀλλὰ θαρσεῖτε, ἐγὼ νενίκηκα τὸν κόσμον». Ἰησοῦς Χριστός (Ἰωάν. ιστ΄33).

Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013

Περὶ τοῦ Θεοῦ (Α') - Ὅσιος Ἰωάννης ὸ Δαμασκηνὸς

Α' (2) 2. Δι' αὐτὰ ποὺ εἶναι δυνατὸν νὰ λεχθοῦν καὶ διὰ τὰ ἀνέκφραστα καὶ διὰ τὰ γνωστὰ καὶ διὰ τὰ ἄγνωστα

     Εἶναι ἀνάγκη νὰ γνωρίζῃ καλὰ αὐτὸς ποὺ θέλει νὰ ὁμιλῇ ἢ νὰ ἀκούῃ διὰ τὸν Θεὸν, ὅτι οὔτε ὅλα εἶναι ἀνέκφραστα, οὔτε ὅλα εἶναι δυνατὸν νὰ λεχθοῦν, καὶ αὐτὰ ποὺ ἀναφέρονται εἰς τὴν θεολογίαν καὶ αὐτὰ ποὺ ἀναφέρονται εἰς τὴν οἱκονομίαν (:τὸ προαιώνιον σχέδιον τοῦ Θεοῦ διὰ τὴν σωτηρίαν τοῦ ἀνθρώπου)· οὔτε ὅλα εἶναι ἄγνωστα, οὔτε ὅλα εἶναι γνωστά· καὶ ἄλλο εἶναι τὸ γνωστὸν καὶ ἄλλο αὐτὸ ποὺ εἶναι δυνατὸν να λεχθῇ, ὅπως ἀκριβῶς ἄλλο εἶναι τὸ νὰ ὁμιλῇ κανεὶς καὶ ἄλλο τὸ νὰ γνωρίζῃ κάτι. 

Πολλὰ λοιπὸν ἀπ' αὐτὰ ποὺ ἀντιλαμβανόμεθα μὲ τὸν νοῦν μας ἀτελῶς διὰ τὸν Θεὸν δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ τὰ διατυπώσωμεν καταλλήλως, ἀλλὰ ἀναγκαζόμεθα νὰ ἀποδίδωμεν εἰς ἐκεῖνα ποὺ εἶναι πέραν ἀπὸ ἐμᾶς αὐτὰ ποὺ ἀναφέρονται εἰς ἐμᾶς· ὅπως ἀκριβῶς ἀποδίδομεν εἰς τὸν Θεὸν τὸν ὕπνον καὶ τὴν ὀργὴν καὶ τὴν ἀδιαφορίαν καὶ τὰ χέρια καὶ τὰ πόδια καὶ τὰ ὅμοια.

      Ὅτι βέβαια ὑπάρχει Θεὸς χωρὶς ἀρχὴν καὶ χωρὶς τέλος, αἰώνιος καὶ παντοτινός, ἀδημιούργητος, ἀμετάβλητος, ἀναλλοίωτος, ἀπλοῦς, ἀσύνθετος, ἀσώματος, ἀόρατος, ἀψηλάφητος, ἀπερίγραπτος, ἄπειρος, ἀκατανόητος, ἀπεριόριστος, ἀκατάληπτος, ἀγαθός, δίκαιος, δημιουργὸς ὅλης τῆς κτίσεως, παντοδύναμος, παντοκράτωρ, παντεπόπτης, προνοητὴς ὅλων, ἐξουσιαστής, κριτής, καὶ τὸ γνωρίζομεν καὶ τὸ ὁμολογοῦμεν. (... συνεχίζεται).    


Ὅσιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς

Πηγή: Ι. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ ΕΡΓΑ, Δογματικά Α', Ἕλληνες Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας,σελ. 57-58 .
Νεοελληνικὴ ἀπόδοση: Κωνσταντῖνος Γ. Φραντζόλας, Φιλόλογος.