Στὶς 11 Μαΐου τοῦ 330 μ.Χ. τελέσθηκαν τὰ ἐγκαίνια τῆς Κωνσταντινουπόλεως, τῆς πόλεως τῆς Θεοτόκου, μία ποὺ κατὰ τὸ ἀρχαῖο ἔθος «τὰς πόλεις μετὰ τὴν κτίσιν καθαίρειν εἴθιστο».
Ὁ ἑορτασμὸς τότε κράτησε ἐπὶ σαράντα ἡμέρες καὶ διασώθηκε μέχρι σήμερα
στὸ Μηνολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἡ λιτὴ γιὰ τὴν γενέθλια ἡμέρα τῆς
Πόλεως ξεκινοῦσε ἀπὸ τὴν περιοχὴ τοῦ Φόρου καὶ συνεχιζόταν μέχρι τὴν
Μεγάλη Ἐκκλησία. Ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ Μεγάλου Κωνσταντίνου ἄρχισε ἡ
ἀνέγερση τοῦ ναοῦ τῆς Ἁγίας Σοφίας σὲ ρυθμὸ βασιλικῆς, ποὺ τότε,
προφανῶς λόγω τοῦ μεγέθους του, ὀνομαζόταν Μεγάλη Ἐκκλησία. Τὰ ἐγκαίνια
ὅμως τοῦ ναοῦ αὐτοῦ ἔγιναν μετὰ τὴν κοίμησή του, στὶς 15 Φεβρουαρίου τοῦ
360 μ.Χ., ὁπότε καὶ ἐπίσημα ὀνομάσθηκε Ἁγία Σοφία.
Τὰ ἔργα τῆς πρώτης φάσεως ἀνοικοδομήσεως τῆς Πόλεως ἐπὶ μεγάλου Κωνσταντίνου στοίχισαν, κατὰ τὸν Κωδινό, 60.000 λίτρες χρυσοῦ.
Ἡ
συγκεκριμένη ἡμέρα τῆς τελέσεως τῶν ἐγκαινίων τῆς Κωνσταντινουπόλεως
ἐπιλέχθηκε σκόπιμα, γιατί συνέπιπτε μὲ τὴν ἡμέρα τῆς μνήμης τοῦ
μαρτυρίου τοῦ Ἁγίου Μωκίου, ὁ ὁποῖος ἦταν καὶ ὁ πολιοῦχος τοῦ Βυζαντίου.
Μεταγενέστερες
παραδόσεις, ποὺ καταγράφονται εἴτε σὲ χρονογραφήματα εἴτε σὲ
ἁγιολογικὲς παραστάσεις, ἀλλὰ καὶ σὲ αὐτὴ ἀκόμα τὴν ὑμνολογία τῆς
Ἐκκλησίας μας, θέλουν τὸν Μέγα Κωνσταντίνο νὰ προσφέρει τὴν πόλη του
στὴν Ὑπεραγία Θεοτόκο.
Ἀπολυτίκιον. Ἦχος β’.
Τῆς Θεοτόκου ἡ πόλις, τῇ Θεοτόκῳ προσφόρως,
Τῆς Θεοτόκου ἡ πόλις, τῇ Θεοτόκῳ προσφόρως,
τὴν ἑαυτῆς ἀνατίθεται σύστασιν·
ἐν αὐτῇ γὰρ ἐστήρικται διαμένειν,
καὶ δι’ αὐτῆς περισώζεται καὶ
κραταιοῦται,
βοῶσα πρὸς αὐτὴν·
χαῖρε ἡ ἐλπὶς πάντων τῶν περάτων τῆς γῆς.
Κοντάκιον. Ἦχος β’. Τοῖς τῶν αἱμάτων.
Ὡς περιόσιος κλῆρος ἡ πόλις σου,
Ὡς περιόσιος κλῆρος ἡ πόλις σου,
προσανατίθεται Κόρη τῇ σκέπῃ σου·
ἣν
σκέποις ἀμάχῳ ἰσχύϊ σου,
σοὶ ἀφορῶσαν Παρθένε καὶ κράζουσαν·
Σὺ εἶ τοῦ
λαοῦ σου ἀσφάλεια.
Μεγαλυνάριον.
Πόλις ἡ περίοπτος τοῦ Χριστοῦ,
Πόλις ἡ περίοπτος τοῦ Χριστοῦ,
Κεχαριτωμένη, Παντευλόγητε Μαριάμ,
ἥνπερ ἔσχες
πόλιν, ὡς σχοίνισμα καὶ κλῆρον,
φυλάττοις τε καὶ σώζοις, τῇ προμηθείᾳ
σου.
Πηγή: synaxarion.gr