Ὅλα τὰ ὄντα ἢ ἔχουν δημιουργηθῆ ἢ εἶναι ἀδημιούργητα. Ἂν βέβαια ἔχουν δημιουργηθῆ, εἶναι ὁπωσδήποτε καὶ μεταβλητά· διότι ἐκεῖνα τῶν ὁποῖων ἡ ὕπαρξις ἄρχισε μὲ τὴν μεταβολήν, αὐτὰ ὁπωσδήποτε θὰ ὑπόκεινται εἰς τὴν μεταβολὴν ἢ μὲ τὸ νὰ φθείρωνται ἢ μὲ τὸ νὰ μεταβάλλωνται θεληματικά.
Ἂν ὅμως εἶναι ἀδημιούργητα, κατὰ λογικὴν ἀκολουθίαν εἶναι ὁπωσδήποτε καὶ ἀμετάβλητα· διότι αὐτὰ ποὺ ἔχουν ἀντίθετον κατάστασιν ὑπάρξεως, αὐτὰ ἔχουν καὶ ἀντίθετον τρόπον ὑπάρξεως, δηλαδὴ ἀντιθέτους ἰδιότητας. Ποιὸς λοιπὸν δὲν θὰ συμφωνήσῃ ὅτι ὅλα τὰ ὄντα, ὅσα ὑποπίπτουν εἰς τὰς αἰσθήσεις μας, ἀκόμη καὶ οἱ ἄγγελοι, μεταβάλλονται καὶ διαφοροποιοῦνται καὶ κινοῦνται πρὸς διαφόρους κατευθύνσεις;
Δηλαδὴ τὰ νοητὰ ὄντα, ἐννοῶ τοὺς ἀγγέλους, τὰς ψυχὰς καὶ τοὺς δαίμονας, μεταβάλλονται καὶ διαφοροποιοῦνται καὶ κινοῦνται θεληματικὰ πρὸς τὴν πρόοδον εἰς τὸ καλὸν καὶ πρὸς τὴν ἀπομάκρυνσιν ἀπὸ τὸ καλόν, ἡ ὁποία ἄλλοτε αὐξάνει καὶ ἄλλοτε ἐλαττώνεται, ἐνῶ τὰ ὑπόλοιπα ὄντα μεταβάλλονται μὲ τὸ ὅτι γεννῶνται καὶ φθείρονται, αὐξάνονται καὶ ἐλαττώνονται καὶ μεταβάλλουν τὴν ποιότητά των καὶ κινοῦνται εἰς τὸν χῶρον.
Δι' αὐτό, ἐπειδὴ εἶναι μεταβλητά, ὁπωσδήποτε καὶ ἔχουν δημιουργηθῆ. Ἂν ὅμως ἔχουν δημιουργηθῆ, ὁπωσδήποτε ἐδημιουργήθησαν ἀπὸ κάποιον. Καὶ πρέπει ὁ δημιουργὸς νὰ εἶναι ἀδημιούργητος· διότι ἂν ἐδημιουργήθη καὶ ἐκεῖνος, ὁπωσδήποτε ἐδημιουργήθη ἀπὸ κάποιον, καὶ θὰ προχωρήσωμεν ἔτσι, ἕως ὅτου νὰ καταλήξωμεν εἰς ἕνα ὂν ἀδημιούργητον. Ἐπειδὴ λοιπὸν εἶναι ὁ δημιουργὸς ἀδημιούργητος, εἶναι ὁπωσδήποτε καὶ ἀμετάβλητος. Καὶ αὐτὸ τὸ ἀδημιούργητον τί ἄλλο θὰ εἶναι παρὰ ὁ Θεός; (... συνεχίζεται).
Ὅσιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνὸς
Πηγή: Ι. ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ ΕΡΓΑ, Δογματικά Α', Ἕλληνες Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας,σελ. 63-65 .
Νεοελληνικὴ ἀπόδοση: Κωνσταντῖνος Γ. Φραντζόλας, Φιλόλογος.