Ὁ Κύριος μᾶς διαβεβαίωσε ὅτι
«ἕνα γιώτα ἢ ἕνα κόμμα δὲν θὰ παραπέσει
ἀπὸ τὸ νόμο μου, ἕως ὅτου ὅλα ἐκπληρωθοῦν» καὶ
διακήρυξε ὅτι «γιὰ κάθε ἀστήρικτο λόγο ποὺ θὰ ποῦν οἱ ἄνθρωποι,
θὰ λογοδοτήσουν κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς κρίσεως».
Τίποτε λοιπὸν δὲν πρέπει νὰ περιφρονοῦμε ὡς μικρό,
γιατί, ὅπως λέει ἡ Γραφή: «Ὁποιος περιφρονεῖ καὶ τὴ
μικρότερη ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ, θὰ περιφρονηθεῖ καὶ θὰ
καταδικαστεῖ ἀπὸ τὸν Θεὸ ποὺ τὴν ἔδωσε».
Ἄλλως τε ποιὸ ἁμάρτημα θὰ τολμήσει κανεὶς νὰ εἰπεῖ μικρό,
ὅταν ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἔκρινε (ἐγνωμάτευσε) ὅτι:
«μὲ τὴν παράβαση τοῦ νόμου προσβάλλεις καὶ
ἀτιμάζεις τὸν Θεὸ που εἶναι ὁ νομοθέτης».
Ἀφοῦ δὲ τὸ κέντρον τοῦ θανάτου εἶναι ἡ ἁμαρτία,
ὄχι συγκεκριμένα αὐτὴ ἢ ἐκείνη, ἀλλὰ
ἀπροσδιόριστα κάθε ἁμαρτία,
ἄσπλαχνος δὲν εἶναι ἐκεῖνος ποὺ ἐλέγχει,
ἀλλὰ ἐκεῖνος ποὺ ἀδιαφορεῖ καὶ σιωπᾶ,
ὅπως ἀκριβῶς εἶναι ἄσπλαχνος ἐκεῖνος
ποὺ ἀφὴνει τὸ δηλητήριο μέσα στὸ σῶμα ἐκεῖνου
ποὺ δαγκώθηκε ἀπὸ δηλητηριώδες ἑρπετό,
καὶ ὄχι ἐκεῖνος ποὺ τὸ ἀφαιρεῖ.
Αὐτὸς δὲ ποὺ δὲν ἐλέγχει παραβαίνει καὶ τὴν ἀγάπη,
γιατὶ ὅπως ἀναφέρει καὶ ἡ Γραφή: «Ἐκεῖνος ποὺ λυπᾶται
καὶ δὲν τιμωρεῖ μὲ τὴν παιδαγωγικὴ ράβδο τὸν γιό του,
εἶναι τὸ ἴδιο σὰν νὰ τὸν μισεῖ.
Ἐκεῖνος ὅμως ποὺ ἀγαπάει ἀληθινὰ τὸ παιδί του,
τὸ διαπαιδαγωγεῖ μὲ ἐπιμέλεια».
Μέγας Βασίλειος
Πηγή: Παιδαγωγική Ἀνθρωπολογία
Μεγάλου Βασιλείου, Τόμος Β', σελ. 562
Ἀπόδοση στὴν Νεοελληνική: Βασίλειος Δ. Χαρώνης
Ἀπόδοση στὴν Νεοελληνική: Βασίλειος Δ. Χαρώνης