Ὁ Ἅγιος ἱερομάρτυρας τοῦ 20οῦ αἰῶνος Φιλούμενος ὁ Κύπριος καταγόταν ἀπὸ τὸ χωριὸ Ὁροῦντα τῆς ἐπαρχίας Μόρφου. Ἀπὸ μικρὸς μαζὶ μὲ τὸν ἀδελφό του Ἐλπίδιο μαθήτευε κοντὰ στὴ γιαγιὰ του Λωξάντρα τὰ ἱερὰ γράμματα τοῦ Χριστοῦ. Ἤτοι βίους Ἁγίων καὶ ὕμνους τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Ἅγιος κάποια στιγμὴ μαζὶ μὲ τὸν ἀδελφό του πηγαίνουν στὴ Ἱερὰ Μονὴ Σταυροβουνίου καὶ ἐκεῖ μένουν πέντε χρόνια. Ἀκολούθως πηγαίνουν στὰ Ἱεροσόλυμα.
Ὁ Ἅγιος Φιλούμενος ἔμεινε στὰ Ἱεροσόλυμα 46 χρόνια. Ὁ Ἅγιος βρῆκε μαρτυρικὸ θάνατο ἀπὸ φανατικοὺς σιωνιστὲς Ἑβραίους οἱ ὁποῖοι τὸν κατακρεούργησαν τὴν ὥρα τοῦ ἑσπερινοῦ στὸ Φρέαρ τοῦ Ἰακὼβ στὸ ὁποῖο διέμενε, πιστὸς φύλακας Ἁγίων Τόπων καὶ τρόπων αἰωνίων. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Κύπρου καὶ ἰδιαιτέρως ἡ Ἱερὰ Μητρόπολις Μόρφου σήμερα ἑορτάζει τὴ μνήμη τοῦ Ἁγίου ἱερομάρτυρος Φιλουμένου τοῦ νέου, τοῦ Κυπρίου.
Ὁ νεομάρτυς αὐτὸς γεννήθηκε τὸ 1913 καὶ ἦταν παιδὶ τοῦ Γεωργίου καὶ τῆς Μαγδαληνῆς Χασάπη ἢ Οὐρουντιώτη, καθὼς καὶ ὁ δίδυμος ἀδελφός τοῦ ἀρχιμανδρίτη Ἐλπιδίου. Οἱ γονεῖς του ἂν καὶ κατάγονταν ἀπὸ τὸ χωριὸ Ὁροῦντα τῆς Μητροπολιτικῆς περιφέρειας Μόρφου, ἔμεναν στὴν ἐνορία τοῦ Ἁγίου Σάββα στὴ Λευκωσία, ἀφοῦ ὁ πατέρας τοῦ Ἁγίου εἶχε δικό του πανδοχεῖο καὶ φοῦρνο. Μαζὶ μὲ τὸν ἀδελφό του Ἐλπίδιο ἔδειχναν ἰδιαίτερο ζῆλο γιὰ προσευχὴ καὶ διάβαζαν βίους Ἁγίων, ἀπὸ ὅπου ἰδιαιτέρως τοὺς συγκίνησε ὁ βίος τοῦ Ὁσίου Ἰωάννου τοῦ Καλυβίτη, ποὺ κατὰ κάποιον τρόπο ἐπέδρασε πάνω τους, ὥστε νὰ θέλουν νὰ ἀκολουθήσουν τὸν μοναχικὸ βίο. Ἐπίσης, ἐκτὸς ἀπὸ τὴ μητέρα τους, ἰδιαίτερη ἐπίδραση στὸ νὰ ἀποκτήσουν ἐκκλησιαστικὴ καὶ ὀρθόδοξη συνείδηση εἶχε πάνω τους καὶ ἡ γιαγιὰ τους Λωξάντρα. Σὲ ἡλικία 14 ἐτῶν τὰ δύο ἀδέλφια πηγαίνουν στὴν Ἱερὰ Μονὴ Σταυροβουνίου καὶ μετὰ στὰ Ἱεροσόλυμα, ὅπου φοιτοῦν στὸ ἐκεῖ Γυμνάσιο. Ἀποφοιτώντας ἀπὸ τὸ Γυμνάσιο τὸ 1939 ὁ μὲν Ἐλπίδιος ὑπηρέτησε ὡς πρεσβύτερος σὲ διάφορους τόπους καὶ ἐκοιμήθη στὶς 29 Νοεμβρίου 1983. Ὁ δὲ Φιλούμενος παρέμεινε στὰ Ἱεροσόλυμα καὶ τὸ 1979 διορίστηκε ὑπεύθυνος στὸ Φρέαρ τοῦ Ἰακώβ. Ὅπου, ἐκεῖ τὸ Νοέμβριο τοῦ 1979 τὴν ὥρα ποὺ ὁ Ἅγιος τελοῦσε τὸν Ἑσπερινό, τὸν δολοφόνησαν μὲ τσεκούρι φανατικοὶ Ἑβραῖοι.
Μία ἑβδομάδα πρίν, μία ὁμάδα φανατικῶν πῆγε στὸ μοναστήρι τοῦ Φρέαρ τοῦ Ἰακώβ, ἰσχυριζόμενοι ὅτι ἦταν Ἑβραϊκὸς ἱερὸς τόπος καὶ ἀπαιτώντας ὅπως ὅλοι οἱ Σταυροὶ καὶ οἱ εἰκόνες νὰ ἀπομακρυνθοῦν. Βέβαια, ὁ Ἅγιος ἐπεσήμανε ὅτι τὸ πάτωμα στὸ ὁποῖο ἦταν τώρα εἶχε κατασκευαστεῖ ἀπὸ τὸν Αὐτοκράτορα Κωνσταντῖνο πρὶν ἀπὸ τὸ 331 μ.Χ. καὶ ὅτι χρησιμοποιήθηκε ὡς Ὀρθόδοξος Χριστιανικὸς ἱερὸς τόπος γιὰ δεκαέξι αἰῶνες πρὶν τὸ Ἰσραηλινὸ κράτος ἔχει δημιουργηθεῖ, καὶ ὅτι ἦταν στὰ χέρια τῶν Σαμαρειτῶν ὀκτὼ αἰῶνες πρὶν ἀπὸ αὐτό, (τὸ ὑπόλοιπο τοῦ ἀρχικοῦ ναοῦ εἶχε καταστραφεῖ κατὰ τὴν εἰσβολὴ τοῦ Σάχη Χοσρᾶν Παρνὶς στὸν ἕβδομο αἰῶνα, κατὰ τὴν ὁποία οἱ Ἑβραῖοι εἶχαν σφαγιάσει ὅλους τούς Χριστιανοὺς τῆς Ἱερουσαλήμ). Ἡ ὁμάδα ἔφυγε μὲ ἀπειλές, ὕβρεις καὶ αἰσχρότητες τοῦ εἴδους ποὺ οἱ ντόπιοι χριστιανοὶ ὑποφέρουν τακτικά. Μετὰ ἀπὸ λίγες μέρες, στὶς 29 Νοεμβρίου, κατὰ τὴ διάρκεια μίας χειμαρρώδης νεροποντῆς, μία ὁμάδα Σιωνιστῶν γύρισε στὸ μοναστήρι. Ὁ Ἅγιος εἶχε ἤδη βάλει τὸ πετραχήλι του γιὰ τὸν Ἑσπερινό. Ἡ ἀποσπασματικὴ κοπὴ τῶν τριῶν δακτύλων μὲ τὸ ὁποῖο ἔκανε τὸ σημεῖο τοῦ Σταυροῦ τοῦ ἔδειξε ὅτι εἶχε βασανιστεῖ σὲ μία προσπάθεια νὰ τὸν κάνουν νὰ ἀρνηθεῖ τὴν Ὀρθόδοξη Χριστιανικὴ Πίστη.Τὸ πρόσωπό του εἶχε χαραχθεῖ ἄγρια στὴ μορφὴ τοῦ Σταυροῦ. Ἡ Ἐκκλησία καὶ ἱερὰ σκεύη εἶχαν ὅλα καταστραφεῖ ἀπὸ τὴν διάπραξη τῆς ἱεροσυλίας.
Τὸ σκήνωμα τοῦ Ἁγίου παραδόθηκε στοὺς Ὀρθοδόξους μετὰ ἀπὸ 6 μέρες, ἀλλὰ διατηροῦσε τὴν εὐκαμψία του καὶ ἐτάφη στὸ κοιμητήριο τῆς Ἁγίας Σιών. Μετὰ ἀπὸ τέσσερα χρόνια στὴν ἀνακομιδὴ τῶν ἱερῶν του λειψάνων, τὸ σῶμα βρέθηκε ἄφθαρτο καὶ εὐωδίαζε. Τότε, ἔκλεισαν τὸν τάφο καὶ τὸν ξανάνοιξαν τὰ Χριστούγεννα τοῦ 1984, ὁπότε τὸ ἱερὸ σκῆνος διατηροῦσε μερικὴ ἀφθαρσία καὶ τὸ τοποθέτησαν σὲ ὑάλινη λειψανοθήκη στὸ Βόρειο τμῆμα τοῦ Ἱεροῦ Βήματος στὸ ναὸ τῆς Ἁγίας Σιών.
O ἱερομάρτυς Φιλούμενος συγκαταλέχθηκε μεταξὺ τῶν Ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας τῶν Ἱεροσολύμων στὶς 30 Αὐγούστου τοῦ 2008, ὁπότε καὶ τὸ ἄφθορο Ἅγιο σκήνωμά του μεταφέρθηκε στὸ προσκύνημα τοῦ φρέατος τοῦ Ἰακὼβ ὅπου καὶ μαρτύρησε γιὰ τὴν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν 29η Νοεμβρίου, ἐξαιρέτως δὲ στὴν Κοινότητα τῆς Ὁροῦντας μὲ παννύχιο ἀγρυπνία.
Ἀναδημοσίεση ἀπό: NOCTOC
Πηγὴ: enromiosini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου