Οἱ πνευματικὲς θεωρίες, ὅπως γνωρίζω, εἶναι ὁκτώ: οἱ ἐπτὰ εἶναι αὐτοῦ τοῦ κόσμου, ἐνῶ ἡ ὄγδοη εἶναι ἐργασία τοῦ μελλοντικοῦ, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Ἰσαάκ.
Πρώτη λοιπὸν εἶναι ἡ γνώση τῶν θλίψεων καὶ πειρασμῶν τοῦ βίου, ὅπως λέει ὁ ἅγιος Δωρόθεος, καὶ ἡ λύπη γιὰ κάθε ζημία ποὺ ἔπαθε ἡ ἀνθρώπινη φύση ἀπὸ τὴν ἁμαρτία.
Δεύτερη, ἡ γνώση τῶν ἁμαρτιῶν μας καὶ τῶν εὐεργεσιῶν τοῦ Θεοῦ, ὅπως λέει ὁ Ἰωάννης τῆς Κλίμακος, ὁ ἅγιος Ἰσαάκ καὶ πολλοὶ ἄλλοι πατέρες.
Τρίτη, ἡ γνώση τῶν πρὶν ἀπὸ τὸ θάνατο καὶ τῶν μετὰ τὸν θάνατο δεινῶν, ὅπως ἀναφέρονται μέσα στὶς θεῖες γραφές.
Τέταρτη, ἡ μελέτη τῆς ζωῆς τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν μαθητῶν Του στὸν κόσμο αὐτό, καὶ τῶν ἔργῶν καὶ τῶν λόγων τῶν λοιπῶν ἁγίων, μαρτύρων καὶ ὁσίων πατέρων.
Πέμπτη, ἡ γνώση τῆς φύσεως καὶ τῆς μεταβολῆς τῶν πραγμάτων, ὅπως λένε οἱ ἅγιοι πατέρες Γρηγόριος καὶ Δαμασκηνός.
Ἔκτη, ἡ θεωρία τῶν ὄντων, δηλαδή ἡ γνώση καὶ προσεκτικὴ παρατήρηση τῶν αἰσθητῶν κτισμάτων τοῦ Θεοῦ.
Ἔβδομη, ἡ προσεκτικὴ παρατήρηση τῶν νοητῶν κτισμάτων τοῦ Θεοῦ
Ὄγδοη, ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ, ποὺ λέγεται Θεολογία.
Ὅσιος Πέτρος ὁ Δαμασκηνός
Πηγή: Φιλοκαλία, «Τὸ περιβόλι τῆς Παναγίας», Τόμος Γ΄, σελ. 98.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου